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금강경 31장 인공지능 Copilot에 의한 해석

진실한사람3 2025. 2. 17. 06:55

 

금강경 31장 인공지능 Copilot에 의한 해석

 

 

 

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금강경 31장 범어 원문

 

Tat kasya hetuah? Yah hi kascit Subhutia evam vadait: Atma-drstis Tathagata-ina bhasitah. sattva-drstir jiva-drstih pudgala-drstis Tathagata-ina bhasitah, api nu sah Subhutia samyag vadamanah vadait? Subhutir aha: No hidam Bhagavan, no hi idam Sugatah, na samyag-vadamanah vadait. Tat kasya hetuah? Ya sa Bhagavan atma-drstis Tathagata-ina bhasita. adrstih. Sa Tathagatena bhasitah. Tena ucyatae atma-drstir iti. Bhagavan aha: Evam hi Subhutia bodhisattva-yana-samprasthita-ina, sarva-dharmah jnatavyah, drastavyah, adhimoktavyah. Tatha ca jnatavyah, drastavyah, adhimoktavyah, yatha na dharma-samjnam api praty-upatisthait, na dharma-samjnayam. Tat kasya hetoh? Dharma-samjna iti, Subhutia asamjna, esa Tathagata-ina bhasita. Tena ucyate dharma-samjna iti.

 

 

 

 

Copilot의 영어 번역

 

"What do you think, Subhuti? If someone were to say: 'The Tathagata speaks of the view of self, the view of a being, the view of a living being, the view of a soul,' would they be speaking correctly? Subhuti replied: No, Blessed One, they would not be speaking correctly. Why? Because the view of self that the Tathagata speaks of is not a view. It is only called a view of self. The Blessed One said: Subhuti, those who have embarked on the path of the Bodhisattva should know, see, and have faith in all dharmas. They should also know, see, and have faith in them in such a way that they do not hold to any sign of dharma, nor cling to signs of non-dharma. Why? Because the sign of dharma spoken of by the Tathagata is not a sign. Therefore, it is called the sign of dharma."

 

 

 

 

Copilot의  한글 번역

 

"왜냐하면, 수보리여, 만약 어떤 사람이 '여래는 자아의 견해를 설하셨다'고 말한다면, 올바르게 말하는 것입니까? 수보리여, 그렇지 않습니다. 세존이시여, 그렇지 않습니다. 여래는 올바르게 말하는 것이 아닙니다. 왜냐하면, 여래가 말한 자아의 견해는 비견해이며, 여래가 자아의 견해를 말한 것은 비견해입니다. 그러므로 여래는 자아의 견해를 설하시지 않았습니다. 세존께서 말씀하셨습니다: '수보리여, 보리심을 가진 자는 모든 법을 알아야 하고, 보아야 하며, 믿어야 한다. 또한 법을 알아야 하고, 보아야 하며, 믿어야 한다. 법의 표시를 집착해서도 안 되고, 법의 표시를 집착하지 않아야 한다.' 왜냐하면 법의 표시는, 수보리여, 무표라고 여래가 말씀하셨기 때문입니다. 그러므로 법의 표시라고 불리는 것입니다."